Autor Wątek: [All Audi] Przepływomierz masowy powietrza - kilka słów, objawy uszkodzenia  (Przeczytany 24633 razy)

0 Użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Daymoon

  • Gość
 :bry:
Myślę że to troszke co niektórym pomoże

Nowoczesny silnik jest uzależniony od wielu niepozornych pomocników,
którzy niczym mali agenci dostarczają mu niezbędnych informacji


Na początek kilka fotek




Przepływomierz powietrza pojawił się w silnikach wraz z rozwojem zasilania wtryskowego. Służy do pomiaru ilości zasysanego przez silnik powietrza. Można w ten sposób określić stopień obciążenia jednostki napędowej w danym momencie. Dzięki temu sterownik silnika wie, ile paliwa podać silnikowi w danej chwili, aby skład mieszanki był zawsze optymalny. Nowoczesne silniki mogą być efektywne i jednocześnie spełniać rygorystyczne normy czystości spalin. W silnikach, które nie wymagają precyzyjnego pomiaru, nie stosuje się przepływomierzy. Do określania obciążenia silnika wykorzystuje się wtedy czujniki ciśnienia bezwzględnego, które cechuje prosta konstrukcja i mała awaryjność. Pierwsze przepływomierze tylko mechanicznie wpływały na ilość paliwa, jaka trafiała do cylindra. Zasada ich działania była prosta: w przewodzie powietrznym znajdowała się klapka połączona zespołem dźwigni z regulatorem ciśnienia wtrysku. Jednak wraz z rozwojem elektroniki i masowym zastosowaniem sterowników silnika przepływomierz stał się tylko elementem pomiarowym dostarczającym informacje do jednostki centralnej w postaci impulsów elektrycznych. Przez pewien czas stosowano jeszcze przepływomierze łopatkowe współparacujące z potencjometrem. Rozwiązanie to miało wiele wad: było nieprecyzyjne, stwarzało zbędny opór w układzie dolotowym i zbyt wolno reagowało na szybko zmieniające się warunki. Problemy te rozwiązały przepływomierze szeroko stosowane obecnie. Najbardziej popularne są dwa rozwiązania. Pierwsze z nich to tzw. przepływomierz z gorącym drutem. Jego podstawowa zaleta to niewielki opór powietrza, precyzyjny pomiar i szybka reakcja. Jest jednak dosyć wrażliwy i często ulega uszkodzeniu. Drugi rodzaj to będący jednym z najnowszych rozwiązań przepływomierz z opornikiem. Jest on dużo mniej awaryjny i jeszcze bardziej precyzyjny od przepływomierza z drutem. Przepływomierz powietrza jest na tyle istotnym elementem, że jego uszkodzenie przekłada się na niewłaściwą pracę silnika. Objawy są różne w zależności od modelu samochodu. Czasem niewłaściwy jest skład mieszanki, ale auto jedzie normalnie, a czasem nie ma mocy. Mimo niewielkich rozmiarów przepływomierze są drogie. Alternatywą mogą być części używane lub zamienniki. Trzeba pamiętać jednak, aby dobrać część pasującą do konkretnego silnika. Identyczny wygląd zewnętrzny nie znaczy, że nowa część będzie działać poprawnie. Jak działa przepływomierz powietrza? áNa drodze zasysanego strumienia powietrza umieszczony jest cienki drucik rozgrzewany do temperatury około 100°C. Opływające go powietrze chłodzi go z intensywnością zależną od tego, jak wiele powietrza trafia do silnika. Urządzenie elektroniczne stara się utrzymać stałą temperaturę drucika. Jeśli sterownik musi dostarczyć dużo prądu do drucika, to wie, że przepływ powietrza jest duży. Im większy przepływ powietrza, tym więcej paliwa można dostarczyć do silnika. W przepływomierzach z opornikiem utrzymywana jest stała różnica temperatur pomiędzy opornikiem a powietrzem trafiającym do silnika. Wynosi ona ok. 180°C. Zasada działania jest jednak podobna: im więcej energii trzeba na podgrzewanie opornika, tym więcej paliwa dostaje silnik. Objawy uszkodzenia przepływomierza - Najczęstszym objawem jest wyraźny spadek mocy silnika. Samochód nie chce przyspieszać. Towarzyszy temu też pogorszenie kultury pracy. - W niektórych autach objawy nie są dokuczliwe, sterownik może przejść na ustawienia domyślne i silnik pracuje w miarę poprawnie. Pali się tylko lampka "check engine". - Sygnałem o złej pracy przepływomierza powietrza jest też niewłaściwy skład spalin i wyższe zużycie paliwa. Uniknij usterek 1 Podstawowym czynnikiem wpływającym na złą pracę przepływomierza powietrza są zbierające się na nim zabrudzenia. Szczególnie wrażliwy na to jest przepływomierz z gorącym drutem. Dla zwiększenia jego żywotności wystarczy regularnie wymieniać filtr powietrza. Często przepływomierze ulegają awarii po montażu tzw. sportowych filtrów powietrza. Mają one zazwyczaj dużo gorsze od oryginalnych (zwłaszcza te bez atestów) zdolności do wychwytywania zanieczyszczeń. 2 Przepływomierze nie tolerują strzałów w kolektorze dolotowym. Dlatego niesprawne instalacje gazowe są powodem częstych uszkodzeń przepływomierzy. Czasem wystarczy jeden "strzał", czasem usterka następuje dopiero po kilku. Ryzyko "strzałów" maleje niemal do zera po zastosowaniu nowoczesnego wtrysku gazu. 3 W niektórych modelach aut przepływomierz łatwo zepsuć, wjeżdżając z dużą prędkością w głęboką kałużę. Jeżeli na element pomiarowy przepływomierza trafi mgiełka wody, może dojść do natychmiastowego przepalenia drucika.

Offline sahar

  • USER
  • Wiadomości: 186
  • Kraj: Polska
  • Miasto: Nowa Dęba
  • Model: Audi A4 B5
  • Oznaczenia Silnika: TDi Żabka
  • Rocznik Auta: 2000
  • Rodzaj Napedu: FWD
  • Rodzaj Paliwa: ON
  • Skrzynia Biegów: Manualna
  • Typ Nadwozia: Avant
  • Województwo: Podkarpackie
Interesujący post z którym związany jest mój problem z przepływomierzem :)

Daymoon

  • Gość
Zamykam...

W razie wypadku pisać do mnie to otworzę :)

Offline wldi

  • ZIELONY
  • Wiadomości: 17
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kraj: Polska
  • Miasto: Łódź
  • Model: Audi A4 B5
  • Oznaczenia Silnika: 1,6
  • Rocznik Auta: 1998
  • Rodzaj Napedu: FWD
  • Rodzaj Paliwa: Pb
  • Skrzynia Biegów: Manualna
  • Typ Nadwozia: Sedan
  • Województwo: Łódzkie
Odp: [All Audi] Przepływomierz masowy powietrza - kilka słów, objawy uszkodzenia
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwiec 16, 2010, 18:22:26 »
  :) Jeżeli mogę podpiąć się do tematu :)

Czasami po zdjęciu nogi z gazu obroty silnika nie opadają do 950 obr/min tylko obrotomierz zatrzymuje się na np. 1100
Zawsze gdy zdejmuję nogę z gazu to nigdy obrotomierz nie opada od razu do obrotów minimalnych tylko po drodze zatrzymuje się  kilka razy  np co 1tys obr/min przez ok 1 sekundę
Silnik 1,6 1998r

Czy Przepływomierz może być tego przyczyną?

Offline batista12

  • USER
  • Wiadomości: 60
  • Płeć: Mężczyzna
  • Audi A4 Club Polska - www.A4CLUB.PL/forum - Forum, Klub, Cześci, Spalanie, Dane Techniczne, Tuning, Opinie Audi A4 S4 RS4
  • Kraj: Polska
  • Miasto: Karolew
  • Model: Audi A4 B5
  • Oznaczenia Silnika: 1.8 Benzyna 125KM ADR
  • Rocznik Auta: 1996
  • Rodzaj Napedu: FWD
  • Rodzaj Paliwa: Pb+LPG
  • Skrzynia Biegów: Manualna
  • Typ Nadwozia: Sedan
  • Województwo: Mazowieckie
Witam u mnie jest tak gdy np.jade 90km na godzine to jest ok  2500 obr.na min i wcisne sprzegło to obroty spadna na jakaś sekunde może dwie na 1100 i opadna na 900... to jest moim zdaniem normalne ...moze sie mylę?

Offline cita

  • USER
  • Wiadomości: 58
  • Płeć: Mężczyzna
    • Domowa
  • Kraj: Polska
  • Miasto: Kiekrz k/Poznania
  • Model: AUDI
  • Oznaczenia Silnika: 1,9TDI 110KM AFN
  • Rocznik Auta: 1997
  • Rodzaj Napedu: FWD
  • Rodzaj Paliwa: ON
  • Skrzynia Biegów: Manualna
  • Typ Nadwozia: Avant
  • Województwo: Wielkopolskie
Odp: [All Audi] Przepływomierz masowy powietrza - kilka słów, objawy uszkodzenia
« Odpowiedź #5 dnia: Wrzesień 17, 2011, 15:27:05 »
czy ktoś ma rozpiskę kabelków we wtyczce przepływomierza?

ps. Konkretnie chodzi o A4 1,9TDI AFN 110KM '97 - jeśli to ma znaczenie.
Pozdrawiam
kuba (aka cita)

Offline Kiki39

  • FANATYK
  • Wiadomości: 1110
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kraj: Polska
  • Model: Audi A4 B5
  • Oznaczenia Silnika: 1Z
  • Rocznik Auta: 1996
  • Rodzaj Napedu: FWD
  • Rodzaj Paliwa: ON
  • Skrzynia Biegów: Automat
  • Typ Nadwozia: Sedan
  • Województwo: Mazowieckie
Odp: [All Audi] Przepływomierz masowy powietrza - kilka słów, objawy uszkodzenia
« Odpowiedź #6 dnia: Wrzesień 17, 2011, 17:35:45 »
ps. Konkretnie chodzi o A4 1,9TDI AFN 110KM '97 - jeśli to ma znaczenie.
  Ma znaczenie bo przepływomierz w tym roku produkcji był Pierburga a nie Bosch.
pin1- +5V
pin2- masa
pin3- +12V
pin4- pusty
pin5- masa
pin6- sygnałowy 
Wpierw jednak sprawdź na wtyczce zanim podłączysz zasilanie na przepływomierz.Z opisami potrafią być problemy (zależne od źródła).

Offline cita

  • USER
  • Wiadomości: 58
  • Płeć: Mężczyzna
    • Domowa
  • Kraj: Polska
  • Miasto: Kiekrz k/Poznania
  • Model: AUDI
  • Oznaczenia Silnika: 1,9TDI 110KM AFN
  • Rocznik Auta: 1997
  • Rodzaj Napedu: FWD
  • Rodzaj Paliwa: ON
  • Skrzynia Biegów: Manualna
  • Typ Nadwozia: Avant
  • Województwo: Wielkopolskie
Odp: [All Audi] Przepływomierz masowy powietrza - kilka słów, objawy uszkodzenia
« Odpowiedź #7 dnia: Październik 04, 2011, 22:22:05 »
źle napisalem.
Mam '97 ale RM '98 i mam Bosha...
Pozdrawiam
kuba (aka cita)

Offline Kiki39

  • FANATYK
  • Wiadomości: 1110
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kraj: Polska
  • Model: Audi A4 B5
  • Oznaczenia Silnika: 1Z
  • Rocznik Auta: 1996
  • Rodzaj Napedu: FWD
  • Rodzaj Paliwa: ON
  • Skrzynia Biegów: Automat
  • Typ Nadwozia: Sedan
  • Województwo: Mazowieckie
Odp: [All Audi] Przepływomierz masowy powietrza - kilka słów, objawy uszkodzenia
« Odpowiedź #8 dnia: Październik 04, 2011, 22:38:43 »
1-wolny
2-zasilanie 12V
3-masa
4-zasilanie 5V
5-sygnal do ECU

Offline cita

  • USER
  • Wiadomości: 58
  • Płeć: Mężczyzna
    • Domowa
  • Kraj: Polska
  • Miasto: Kiekrz k/Poznania
  • Model: AUDI
  • Oznaczenia Silnika: 1,9TDI 110KM AFN
  • Rocznik Auta: 1997
  • Rodzaj Napedu: FWD
  • Rodzaj Paliwa: ON
  • Skrzynia Biegów: Manualna
  • Typ Nadwozia: Avant
  • Województwo: Wielkopolskie
Odp: [All Audi] Przepływomierz masowy powietrza - kilka słów, objawy uszkodzenia
« Odpowiedź #9 dnia: Październik 04, 2011, 22:47:05 »
dziękuje bardzo.
Pozdrawiam
kuba (aka cita)