Autor Wątek: [Audi A4 TDI, TURBO] Zasady działania turbo, schemat, definicje, wykres  (Przeczytany 56979 razy)

0 Użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Murzyn

  • Gość
Witam.

W prosty i przystepny sposób chcialem wytlumaczyc zagadnienia zwizana z praca turbo.
Na poczatek musze Was troche pomeczyc sama teoria pracy turbiny.

Na poczatek sama turbina


chwilowo bedziemy to traktowac jak 2 zupelnie osobne uklady powietrzne polączone w sposób mechaniczny ośka.

Ciepłe powietrze (spaliny) napedza nam łopatki tylu turbiny (strona gorąca)
Ruch obrotowy jest przekazywany oska na 2 uklad, który ssie i tłoczy zimne powietrze (z dolotu) (strona zimna)

Całośc ukladu:


Teraz jak widzimy uklad tworzy jedna calosc zalezna od siebie.
Zaczynamy - uruchamiamy silnik.
Wszystko dziala jak w silniku wolnossacym (N/A) z ta róznica, ze kreca sie lopatki turbiny, aczkolwiek efektu zadnego nie ma, bo jest podawane cisnienie zblizone do atmosferycznego.
Zwiekszamy obroty...
Tym samym zwieksza sie ilosc spalin, które napedzaja nam goraca strone turbiny. Lopatki kreca sie coraz szybciej, równiez strona zimna moze tloczyc wiecej zimnego powietrza - z dolotu do tłoków.

VTG - zmienna geometria lopatek. System wystepuje w wiekszosci turbin montowanych w VTG. Schemat działania jest banalny. Lopatki zamontowane od strony goracej . Reguluja cisnienie jakie ma wytwarzac turbo. zamkniete - turbo laduje 100% - calosc spalin powoduje ruch wirnika, otwarte - spaliny przelatuja tak jakby obok i nie napedzaja wirnika.

W silnikach TDI mamy dodatkowo zamontowany IC intercooler. sluzy od do schladzania powietrza dostarczanego do tłoków. Rozgrzana strona oddaje cieplo na strone zimna, a wiadomo - im zimniejsze powietrze tym gestsze, czyli jest go wiecej.

Optymalnym rozwiazaniem byloby oddzielenie czesci zimnej i gorącej na taka odleglosc, zeby zminimalizowac przekazywanie ciepla, ale wtedy mielibysmy problemy z gabarytami Turbo i wytrzymałościa ośki

Ostatnie pojecie z którym musimy sie zapoznac nim przejdziemy do konkretów to
Bezwladnosc Turbo - im wieksze beda łopatki  tym wieksza masa bezwladosci i tym samym trudniej bedzie je napedzic i tym wiecej potrzebujemy spalin.

Pomyslicie pewnie - to czemu strony goracej nie zostawic jak jest a zwiekszyc tylko strone zimna??
Pewnie ze sie da - taka jest wlasnie podstawa budowania HYBRYD - ale czesto sa problemy z wywazeniem i róznica mas miedzy zimna a goraca strona - oska sie szybciej ukreca - turbina jest efektywniejsza, ale ma mniejsza wytrzymalosc




No i w koncu jak to dziala w praktyce:


Moze wykres nie najlepszy do zobrazowania tego efektu - bo do robienia logów (czyli nie od obrotów biegu jalowego, ale jak dobrze sie wpatrzycie to zrozumiecie

- Linia czerwona - ile aktualnie laduje turbo
- Linia Niebieska - ile ECU chce zeby ladowalo
- Os X - obroty
- Os Y - Cisnienie doladowania

Wykres z 1.9TDI na dosc duzym turbo

zwróccie uwage co sie dzieje ok 2000 obrotów

Krzywa gwałtownie zwieksza kat pochylenia wzgledem osi x - to jest wlasnie ten efekt kiedy zaczyna nas wciskac w fotel - ale czy nie ladowala wczesniej?? Ladowala - zobaczcie dawala 0,2-0,3 (na wykresie 1,2 - 1,3)bara. Bezwladnosc turbiny nie pozwalala na wczesniejszy wzrost doladowania. Bylo za malo spalin i nie mialy jak napedzic turbiny. Przyrost doladowania byl zbyt maly i realine go po prostu nie odczuwalismy.

Pojawilo sie jeszcze pytanie co to jest LAG, overboost, turbodziura

ECU - komputer sterujacy

LAG to jest czas jaki uplywa pomiedzy zadaniem prze ECU konkretnego ladowania, a osiagnieciem tego ladowania (w sekundach). Na tym wykresie mozemy przyjac ze jest to róznica miedzy niebieska a czerwona linia, ale nie zapominajmy, ze wartosc LAGA jest mierzona w sekundach.

Overboost - przeladowanie - jest to ladowanie turbo (realne) powyzej wartosci zadanych przez ECU. Na wykresie widzimy jak linia czerwona jest powyzej lini niebieskiej. W skrajnym przypadku, gdy ECU odczyta ze przeladowanie przekracza w sposób znaczący wartosci dopuszczalne nastepuje Notlauf lub auto wpada w tryb awaryjny

Notlauf - chwilowe niedoladowanie (spadek doladowania ponizej wartosci zadanych) na wykresie jest to czerwona przerywana linia

tryb awaryjny - nie bedę tu rozpisywal calosci trybu awaryjnego, tylko skupimy sie na samym turbo. to jest jedyny moment kiedy mozemy powiedziec ze turbo nie dziala. Ecu odcina cale sterowanie turbo (ale lopatki caly czas sie kreca) i turbo laduje tylko cisnienie atmosferyczne - czyli jedziemy tak jakbysmy jechali dieslem bez turbiny. na wykresie zielona przerywana linia

Turbo dziura - bardzo czesto (nawet przez profesjonalistów) mylone z Lagiem. Turbo dziura jest to efekt (pamietajcie ze lag to konkretna wartosc mierzona w sekundach) Od poczatku dzialania turbo do gwaltownego wzrostu doladowania.
Wykres linia czerwona do ok 1900 o/min


Temat jest opracowany przy najprostszych zalozeniach i z duzymi uproszczeniami co wplywa na jego nikly profesjonalizm i jest sie do czego przyczepic, ale zalozeniem bylo by nawet laik zrozumial zasady pracy turbo.
Adikrakow, dzieki za zrobienie wykresu
« Ostatnia zmiana: Sierpień 22, 2009, 10:52:08 wysłana przez Murzyn »

Offline bastian

  • USER
  • Wiadomości: 68
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kraj: Polska
  • Model: AUDI
  • Oznaczenia Silnika: 1,9 TDI 90 KM 66kW
  • Rocznik Auta: 1997
  • Rodzaj Napedu: FWD
  • Rodzaj Paliwa: ON
  • Skrzynia Biegów: Manualna
  • Typ Nadwozia: Avant
  • Województwo: Mazowieckie
Odp: [Audi A4 TDI, TURBO] Zasady działania turbo, schemat, definicje, wykres
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 05, 2009, 20:20:35 »

Offline Velo

  • ZIELONY
  • Wiadomości: 19
  • Płeć: Mężczyzna
  • Moje własne cztery kółka :]
  • Kraj: Polska
  • Miasto: Lublin
  • Model: Audi A4 B5
  • Oznaczenia Silnika: 1.9TDI 110KM
  • Rocznik Auta: 1998
  • Rodzaj Napedu: FWD
  • Rodzaj Paliwa: ON
  • Skrzynia Biegów: Manualna
  • Typ Nadwozia: Avant
  • Województwo: Lubelskie
Odp: [Audi A4 TDI, TURBO] Zasady działania turbo, schemat, definicje, wykres
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 09, 2010, 18:21:16 »
Super wątek!
Dużo się tu dowiedziałem.
 :ok:
A teraz zagadka:    (poważnie potrzebuje pomocy)
Autko zachowuje się dobrze mimo duuużego przebiegu (w końcu przejechało juz ponad 350000km) ale...
kiedy ruszam agresywnie zmieniam kolejno 1 - 2 i po wrzuceniu 3-ciego biegu kiedy auto nabiera prędkości i turbina już jest w swoim żywiole (tak mniej więcej przy 3000obr/min) autko nagle pada  :cry: moc nagle spada i jade jakby dobrym 10cio letnim fiacikiem uno :smutny: Dziwne jest to ze nie za każdym razem to sie dzieje (mniej wiecej 70-80% ruszen) To mnie sklonilo do spokojnej jazdy no ale w koncu mam te 110 koni i chcialbym sie nimi cieszyc :mad:
Jak patrze na ten wykres, który kolega umieścił to tak jakby śmigło pracowało wg czerwonej linii z tym że przechodzi w tą przerywaną zieloną.
Pomóżcie :agree:
czy to już turbina ze starości odmawia posłuszeństwa czy może to wina jakichś sterowników w ECU albo coś takiego?

Gracjan

  • Gość
Odp: [Audi A4 TDI, TURBO] Zasady działania turbo, schemat, definicje, wykres
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 09, 2010, 19:15:39 »
Auto wpada w tryb awaryjny, poczytaj o tym na forum, było juz sporo tematów z tym twoim problemem.

Offline koalaPTB

  • ZIELONY
  • Wiadomości: 17
  • Płeć: Mężczyzna
  • Audi A4 Club Polska - Forum, Klub, Cześci, Spalanie, Dane Techniczne, Tuning, Opinie Audi A4 S4 RS4 - forum awaryjne www.audiclub.pl
    • regeneracja turbo sprezarek
  • Kraj: Polska
  • Miasto: Radom
  • Model: Audi A4 B7
  • Oznaczenia Silnika: 2.0 TDI 170km
  • Rocznik Auta: 2006
  • Rodzaj Napedu: FWD
  • Rodzaj Paliwa: ON
  • Skrzynia Biegów: Automat
  • Typ Nadwozia: Sedan
  • Województwo: Mazowieckie
Odp: [Audi A4 TDI, TURBO] Zasady działania turbo, schemat, definicje, wykres
« Odpowiedź #4 dnia: Luty 22, 2010, 18:33:47 »
mozesz miec problem ze zmienna geometria ktora sie blokuje przy niskich obrotach i steruje gruszka podcisnienie
regeneracja turbo sprezarek   www.preturb.pl

Offline mrslowik

  • ZIELONY
  • Wiadomości: 2
  • Płeć: Mężczyzna
  • Audi A4 Club Polska - www.A4CLUB.PL/forum - Forum, Klub, Cześci, Spalanie, Dane Techniczne, Tuning, Opinie Audi A4 S4 RS4 - forum awaryjne www.audiclub.pl
  • Kraj: anglia
  • Miasto: basildon
  • Model: Audi A4 B8
  • Oznaczenia Silnika: 2.0TDI 140KM
  • Rocznik Auta: 2009
  • Rodzaj Napedu: Quattro
  • Rodzaj Paliwa: Pb
  • Skrzynia Biegów: Manualna
  • Typ Nadwozia: Cabrio
  • Województwo: Małopolskie
Odp: [Audi A4 TDI, TURBO] Zasady działania turbo, schemat, definicje, wykres
« Odpowiedź #5 dnia: Luty 26, 2010, 21:44:52 »
mam problem z przeladowaniem turbiny laduje 3 b amozei wiecej jaka moze byc przyczyna

Offline Codename

  • ZIELONY
  • Wiadomości: 9
  • Płeć: Mężczyzna
    • otoPerfumy.pl
  • Kraj: Polska
  • Miasto: Warszawa, Pułtusk
  • Model: Audi A4 B5
  • Oznaczenia Silnika: 1.9 TDI 110KM
  • Rocznik Auta: 2000
  • Rodzaj Napedu: FWD
  • Rodzaj Paliwa: ON
  • Skrzynia Biegów: Manualna
  • Typ Nadwozia: Avant
  • Województwo: Mazowieckie
Odp: [Audi A4 TDI, TURBO] Zasady działania turbo, schemat, definicje, wykres
« Odpowiedź #6 dnia: Kwiecień 20, 2010, 07:59:41 »
W końcu ktoś mi co nieco rozjaśnił... dzięki Murzyn!  :drinks:

Offline janusz_ferrero

  • ZIELONY
  • Wiadomości: 2
  • Płeć: Mężczyzna
  • Audi A4 Club Polska - www.A4CLUB.PL/forum - Forum, Klub, Cześci, Spalanie, Dane Techniczne, Tuning, Opinie Audi A4 S4 RS4
  • Kraj: Polska
  • Miasto: W-wa
  • Model: Audi A4 B8
  • Oznaczenia Silnika: 1.9TDI 90KM AHU
  • Rocznik Auta: 1995
  • Rodzaj Napedu: FWD
  • Rodzaj Paliwa: ON
  • Skrzynia Biegów: Automat
  • Typ Nadwozia: Sedan
  • Województwo: Mazowieckie
Wymieniłem turbinę - bardzo gwiżdże, natomiast silnik zrobił się głośny. Proszę o pomoc, ponieważ nie wiem jaka jest przyczyna. Mechanik, którą ją wymienił nie bardzo jest zainteresowany naprawą defektu.

Offline Madiba

  • JUST 4 FUN
  • ADMIN
  • PROFI
  • *
  • Wiadomości: 10880
  • Płeć: Mężczyzna
  • DUDA Architektura Budownictwo
    • Audi A4 Club Polska
  • Kraj: Polska
  • Miasto: Chrzanów
  • Model: inne
  • Oznaczenia Silnika: 3.5 TOD
  • Rocznik Auta: 2001
  • Rodzaj Napedu: Quattro
  • Rodzaj Paliwa: Pb
  • Skrzynia Biegów: Automat
  • Typ Nadwozia: Coupe
  • Województwo: Śląskie
kolego po 1 opisz swoj problem w oddzielnym temacie
po 2 jak mamy Ci pomóc jak nie wiemy jaki silnik - czasami turbo ma gwizdac ;)

Offline Madiba

  • JUST 4 FUN
  • ADMIN
  • PROFI
  • *
  • Wiadomości: 10880
  • Płeć: Mężczyzna
  • DUDA Architektura Budownictwo
    • Audi A4 Club Polska
  • Kraj: Polska
  • Miasto: Chrzanów
  • Model: inne
  • Oznaczenia Silnika: 3.5 TOD
  • Rocznik Auta: 2001
  • Rodzaj Napedu: Quattro
  • Rodzaj Paliwa: Pb
  • Skrzynia Biegów: Automat
  • Typ Nadwozia: Coupe
  • Województwo: Śląskie
mozesz miec problem ze zmienna geometria ktora sie blokuje przy niskich obrotach i steruje gruszka podcisnienie

Jakby Ci 3 bary ladowala to wszystko co mozliwe spod maski polacialo by w kosmos... zrób logi i wstaw w dzial diagnostyka VAG